Het effect van kantoorlawaai op productiviteit: een Sneak Peek!

In september startte ik, met behulp van een aantal bedrijven, met het verzamelen van data voor mijn masterthesis. Voor degene die dat gemist hebben, een kleine introductie over het onderzoek:

Gezonde kantoren zouden verplicht moeten zijn! We verblijven dagelijks zeker 90% van de tijd binnen. Hiervan spendeert men het grootste gedeelte van de dag op het werk. Fabrieken en installaties worden op dusdanige manier ingericht, dat ze zo efficiënt mogelijk te werk gaan en het hoogste rendement kan worden gehaald, maar richten we kantoren ook zo in? 

De kwaliteit van de werkomgeving is gebaseerd op verschillende omgevingsattributen van de kantooromgeving, waarop tot nu toe uitgebreid onderzoek is gedaan naar de effecten licht, luchtkwaliteit en temperatuurop de gezondheid en prestaties van werknemers (Bengtsson, 2003; Heerwagen, 1990; Seppanen & Fisk, 2006; Lahtinen, Sundman-Digerts, & Reijulas, 2004; Veitch, 2001). Akoestiek is een van de belangrijkste attributen van het moderne kantoorontwerp, omdat geluid of ruis iets is dat niet kan worden vermeden op kantoor. Ruis kan worden gezien als de meest voorkomende afleidingsbron in kantoren. Echter, is er nog veel te onderzoeken op het gebied van akoestiek in kantoren.

Tot op heden is er nauwelijks iets bekend over hoe mensen omgaan met kantoor lawaai als ze hieraan worden blootgesteld (coping-behaviour).  Tot op heden, want het doel van mijn masterthesis is om dit inzichtelijk te gaan maken. Tijdens het onderzoek wordt geanalyseerd welke geluidsbronnen worden ervaren in een kantooromgeving en welke het meest effect hebben op de zelf waargenomen productiviteit van de werknemer. Daarnaast is het doel om inzichtelijk te maken hoe werknemers reageren op bepaalde lawaaibronnen die hun productiviteit beïnvloed. Worden ze minder productief, nemen ze het werk mee naar huis of veranderen zij het liefst van werkplek?

Alle data is inmiddels verzameld en de eerste analyses zijn inmiddels uitgevoerd. Tijd om een eerste sneak peek te presenteren over de bevindingen tot nu toe.

  • Verstaanbare spraak rondom bureau vaakst afleidend: Van de 12 lawaaibronnen die gedefinieerd en gespecificeerd waren in het onderzoek, wordt in 80% van de gevallen aan gegeven dat spraak rondom en nabij het bureau een negatieve invloed heeft op de productiviteit. Collega’s die telefoongesprekken voeren staan op de tweede plek met 74%. Deze twee lawaaibronnen steken ver boven de andere lawaaibronnen uit. Het blijkt dat respondenten het minst vaak last hebben van radio of muziek en geluid van installaties zoals de air-conditioning. Hier moet bij vermeld worden dat dit tot nu toe alleen een indicatie is van hoe vaak een lawaaibron wordt aangemerkt als negatief voor de zelf waargenomen productiviteit en het nog niks zegt over in welke mate deze lawaaibronnen van invloed zijn. Dit zal in een volgende stap worden geanalyseerd.
  • Passieve coping strategie het vaakst toegepast: Tijdens het onderzoek is er een onderscheid gemaakt tussen passieve coping strategieën en actieve coping strategieën. Passieve coping strategieën zijn acties waarbij de respondent het lawaai negeert en bijvoorbeeld meer zijn best probeert te doen om zich te concentreren of het werk uitstelt tot een andere keer. Er wordt dus niks gedaan om het lawaai te reduceren. Actieve coping strategieën zijn acties waarbij een respondent actief iets probeert te bewerkstelligen om de invloed van het lawaai te verminderen, dit kan zijn door van werkplek te wisselen waardoor hij of zij niet meer door het lawaai wordt gehinderd, of door het indoen van oordopjes met muziek. Wat opvalt is dat er in het onderzoek vaker een passieve coping strategie wordt toegepast door de respondenten dan een actieve coping strategie. Het vaakst wordt aangegeven dat een respondent kiest om te proberen meer zijn best te doen. Het blijkt slechts in 15% van de gevallen zo te zijn dat een respondent er voor kiest om er melding van te maken bij een leidinggevende en kenbaar te maken dat er daadwerkelijk akoestische problemen zijn.
  • Actieve coping strategie beter voor productiviteit: De verschillende passieve en actieve coping strategieën werden aan de respondenten voorgelegd, met de vraag wat het effect van de coping strategie was op hun productiviteit in vergelijking met de situatie waarin ze niets zouden doen. De respondenten gaven hierbij aan dat de actieve coping strategieën meer (positief) effect hadden op hun productiviteit dan de passieve coping strategieën. Het is daarom des te merkwaardiger dat er meer passieve coping strategieën worden toegepast dan actieve oping strategieën, hoewel deze dus beter blijken te helpen.

Nu er in kaart is gebracht welke coping strategieën er worden toegepast, ga ik in het vervolg van mijn onderzoek kijken of een bepaalde geluidsbron gekoppeld kan worden aan een specifieke coping strategie. Met andere woorden, valt er te concluderen dat respondenten voor een specifieke coping strategie kiezen als ze worden blootgesteld aan bijvoorbeeld telefoons die telkens afgaan. Daarnaast zal er ook worden geanalyseerd welke lawaaibronnen in kantoren de meeste invloed hebben op het gevoel van productiviteit. Is het zo dat de meest voorkomende lawaaibron ook de meest negatieve invloed heeft op de productiviteit?

Ik houd jullie op de hoogte! Mochten er op dit moment toch al vragen zijn over het onderzoek, wilt u graag iets meer weten of heeft u zelf een akoestisch probleem op uw kantoor? Schroom dan niet om mij te contacten, ik nodig u graag uit voor een kop koffie!

 

Sven Steps| Kernwaarde Groen

 

© Foto van Hochu Rayu
Recent Posts

Leave a Comment