Niet RedBull, maar Apple en Google geven je vleugels

Altijd al gedroomd van een baan bij Apple of van een dagje meewerken op het kantoor bij Google? Je bent zeker niet de enige! LinkedIn houdt bij welke bedrijven zo succesvol zijn dat mensen graag bij ze willen werken. Dit wordt uitgewerkt in de LinkedIn’s Top Attractors list. Fortune Magazine ging met deze lijst aan de slag en verstuurde meer dan 10.000 enquêtes om te achterhalen bij welk bedrijf Amerikanen het liefst aan de slag willen gaan.

Een van de vragen uit de enquête was: ‘’Welk bedrijf heeft de meest positieve impact op de wereld?’’. De ondervraagden plaatsten Microsoft op één, Google kwam op twee, gevolgd door Amazon.com en Apple. Als het gaat om de meest gewenste plek om te werken komen Google, Amazon en Apple terug in de top vier. Dat kan geen toeval meer zijn als je bekijkt hoe ver deze bedrijven gaan om de werkplek gezond en aantrekkelijk te maken voor haar werknemers. De kantoren zijn qua ontwerp architecturale hoogstandjes, maar de echte schoonheid zit van binnen.

Dat geldt voor mensen, maar ook zeker voor gebouwen. De locatie moet goed zijn en aansprekende architectuur is een groot voordeel, zoals diverse prachtige hoofdkantoren in Amsterdam aantonen. Maar als er binnen een koude, kille sfeer hangt met een slecht binnenklimaat haakt een huurder snel af. Vrij logisch, want als werknemer of werkgever breng je veel tijd door in zo’n gebouw. Je wilt je dus op je gemak voelen. En daar is waar het om draait: we moeten de gebruiker een binnenwereld bieden waar het goed vertoeven is. Lelijk meubilair, kansloze planten en slechte ventilatie geven je werknemers absoluut geen boost. Internetpioniers als Google, Apple en Amazon.com zijn voorbeelden van symbiotische organisaties die laten zien hoe het wél moet.

Google gaat voor gezond
Voor het interieur van Google Amsterdam werd uitgegaan van het Healing Office Concept. Google werkt daarnaast ook met het Google’s Healthy Materials Program. Hiermee lopen zij met afstand voor op alle commerciële vastgoedeigenaren als het gaat om verantwoord materiaalgebruik en het creëren van gezonde werkomgevingen. Het gaat Google niet om het bouwen van kantoren, maar om het creëren van werkomgevingen die inspireren, die werknemers een boost geven en waar ze energie van krijgen.

Google Office in Budapest met groen en gerecycled materiaal

Appeltjes groen voor Apple
En Google is niet de enige, ook Apple is druk bezig met het binnenklimaat. Zo heeft Apple werkruimtes gecreëerd onder bomen. Deze groenvoorziening zorgt voor betere luchtkwaliteit, een betere concentratie en verhoogde productiviteit. Daarnaast zijn er ruimtes ingericht die fungeren als educatief centrum, zodat medewerkers van Apple hun creatieve passies kunnen benutten. ‘’The Plaza’’ dient als een 24-uur per dag ontspanningsplek, de thuisbasis van een verscheidenheid aan evenementen, zoals concerten en lezingen.

Niet RedBull, maar Apple en Google geven je vleugels Click to Tweet

En dat bedrijven als Apple en Google dit doen is niks ‘nieuws’. Het reduceren van de energierekening is nog altijd iets waar veel kantoren zich op focussen. Kantoren produceren ongeveer 40% van alle CO2 uitstoot. Hiervan is 40% bestemd voor warmte. Door te focussen op de warmte in het binnenklimaat zijn de energiekosten enorm terug te brengen. Maar duurzaamheid is meer dan alleen het reduceren van de energierekening en de CO2 uitstoot. Duurzaamheidsaspecten zoals gezondheid en comfort zijn net zo belangrijk en soms zelfs belangrijker dan energie-aspecten, zo blijkt uit het gebruikersonderzoek duurzaamheid van JLL (2013).

Ook CBRE toonde al aan dat je werkomgeving geld op kan leveren. Planten en groenvoorziening zoals in het Apple hoofdkantoor hebben een positief effect op je concentratie. Schone lucht, voldoende ventilatie en een aangename temperatuur maken een werknemer tot wel 18% productiever. Een werknemer die zich kan ontspannen in ‘’The Plaza’’ om zich vervolgens weer te focussen een productiviteitsverhoging oplevert van wel 15% (University of Exeter) . Het valt niet meer te ontkennen dat focus op een gezond binnenklimaat een aantrekkelijk verdienmodel is.

” tot wel 18% productiever ”

Steeds vaker eisen opdrachtgevers en ook bedrijven zoals Google, Apple en Amazon.com dat gebouwen worden gebouwd of verbouwd volgens een duurzaamheidstool als BREEAM of LEED methode. Dit doen ze enerzijds omdat ze willen verduurzamen op de energie, maar ook omdat ze de prestaties in het gebouw zelf willen verhogen. CBRE en JLL tonen aan dat een gezond gebouw al op korte termijn betere prestaties opleveren bij het personeel.

Doe ook gezond zoals Apple en Google
Durf jij de stap te maken? Neem gerust contact met ons op, want ook jouw medewerkers kunnen productiever zijn en met meer zin naar kantoor komen!

Sven Steps | Kernwaarde Groen

te bereiken via sven@kernwaardegroen.nl | LinkedIn | Twitter

Recommended Posts

Leave a Comment