Waarom zijn Infographics zo leuk ?

Waarom wil ik zo graag infographics gebruiken? Ook ik merk dat het soms lastig is om onze boodschap helder uit te leggen bij onze klanten. Ik heb het dan over het Verduurzamen van de Gebouwde Omgeving. In Jip en Janneke taal; wij verduurzamen onroerend goed waardoor vastgoed meer waarde krijgt en gebruikers blij worden. Daar zijn al aardig wat rapporten over geschreven, in Nederland en de rest van de wereld. Met een infographic wordt dit veel leuker om te begrijpen en de voordelen er van in te zien.

Door het gebruik van het internet om informatie wereldwijd te delen met miljoenen mensen, wordt het ook een uitdaging hoe je effectief kan communiceren met je boodschap.

Het maken van een boodschap die in het oog springt en gemakkelijk te begrijpen is geen gemakkelijke taak. We zoeken naar nieuwe manieren om de boodschap helder te presenteren. We willen ons ook onderscheiden van anderen en uniek zijn.  Dat is misschien lastig. Er zijn tientallen mensen die over hetzelfde onderwerp communiceren. De uitdaging is om het visueel en aantrekkelijk te maken. Dan zijn infographics de oplossing.

Infographics zijn visuele presentaties van informatie, data of kennis. Het is een belangrijk instrument in het geven van inspiratie en in het presenteren van informatie. Het is een van de meest krachtige manieren om te communiceren met complexe gegevens.

Infographics zijn niet alleen grafieken en diagrammen. Natuurlijk kunnen ze grafieken en cijfers bevatten maar dat is geen noodzaak.

5 goede redenen waarom infographics zo leuk en aantrekkelijk zijn om te gebruiken:

1. Het is toegankelijk

Omdat het internet voor iedereen bereikbaar is, kan iedereen genieten van infographics. Met behulp van zoekmachines kan je op het wereldwijde web alle informatie, data en kennis vinden. Wat je ook zoekt, infographics zijn te vinden op het web. Het kan ook op papier worden afgedrukt. Het is een prachtmiddel om met succes informatie over te brengen.

2. Het wekt je interesse

De infographic zal iedereen boeien, zelfs degenen die geen belang hebben bij die informatie. Geen twijfel over mogelijk, het is een effectieve manier voor het presenteren van informatie en feiten wat je interesse wekt.

3. Het maakt info aantrekkelijker

Met infographics, wordt informatie gepresenteerd met meer gevoel en effectiever dan alleen woorden en tekst. Het creatieve gebruik van kleuren, lijnen en vormen maakt het aantrekkelijk.

4. Het is overtuigender

Door op een heldere en unieke manier informatie te presenteren, kan het gemakkelijk de lezer overtuigen. Het is overtuigender zonder te beïnvloeden. De lezers zullen minder geneigd zijn om te twijfelen aan de gegevens die ze zien.

5. Het is gemakkelijker te begrijpen

Omdat de informatie wordt vereenvoudigd, is het gemakkelijker om infographics te begrijpen. Als je blij wordt van gegevens die goed worden gepresenteerd in grafieken en tabellen, zal je blijer worden om gegevens te zien in een goed ontworpen afbeelding. Je hoeft niet je hersenen te breken om lange pagina’s met gegevens en cijfers te begrijpen want je kunt gemakkelijk de informatie tot je krijgen met een enkele blik op een infographic.

In Nederland zie ik nog weinig infographics over duurzaamheid wat betrekking heeft op vastgoed. Wel is een handige infographic beschikbaar van Sannie Verweij “Welke instrumenten en keurmerken zijn er om vastgoed te verduurzamen?” Sannie Verweij maakte een handige infographic die verschillende instrumenten over duurzaam bouwen voor je naast elkaar zet.

In het Engels zijn er veel infographics beschikbaar over duurzaamheid, vastgoed en kantoren, bijvoorbeeld:

USGBC infographic

How energy efficient buildings work

The Growth of Green BuildingEnterprise Sustainability 1 a

Omdat ik nog zo weinig infographics over duurzaamheid en vastgoed in het Nederlands zie ga ik eens kijken wat de mogelijkheden zijn.

Ik refereer naar een interessant artikel van Eelco Ouwerkerk: Opinie: Kantoren duurzaam renoveren als waardevaste investering? Natuurlijk!

De markt raakt er langzaam van doordrongen dat het loont om een kantoor te renoveren naar een groen label. De RGD eist het en er is aangetoond dat deze kantoren gemiddeld minder lang leegstaan en een hogere huurprijs opbrengen. Wist u dat:

• Groene panden 10 procent meer huuropbrengst hebben?

• 73 procent van de kantoorgebruikers duurzaamheid belangrijk vindt?

• Ruim de helft van de kantoorgebruikers wil verduurzamen zonder te verhuizen?

• De verkoopprijs per m2 van een label A kantoorgebouw gemiddeld 30 procent hoger ligt dan van een gebouw met een D-label?

• Werknemers van groene organisaties 16 procent productiever zijn?

Reden genoeg dus om te gaan verduurzamen. “

Dit zijn echt hele goede argumenten om vastgoed te verduurzamen en in ieder geval een begin om meer informatie en data te verkrijgen. Om daarmee in 2014 een mooie infographic te laten maken.

Wordt vervolgd.

Recommended Posts

Leave a Comment