Waarom loopt Google met “gezonde gebouwen” zo ver vooruit op de markt?

 In Blog, Duurzaamheid

Waarom loopt Google met “gezonde gebouwen” zo ver vooruit op de markt? Het antwoord is heel simpel. Omdat Google het wil! Want dat gezondheid een belangrijk onderwerp is binnen de bouw zal geen nieuws zijn. Dat voor kantoorgebruikers dit zelfs één van de belangrijkste items is, is waarschijnlijk ook bekend. Maar Google doet het ook echt en bewijst dat met haar “Googles Healthy Materials Program.”

Google’s Healthy Materials Program.
Ik heb deel genomen aan het Build to Bloom Seminar 2015 op woensdag 17 juni in het FOX Theater op Park 20|20. Op dit seminar, georganiseerd door Cradle to Cradle Products Innovation Institute in samenwerking met de Dutch Green Building Council en Delta Development liet Anthony Ravitz, Green Teamlead van Google, zien dat ´gezond bouwen´ gewoon kan. Met het Google’s Healthy Materials Program lopen zij met afstand voor op het complete peloton van commerciële vastgoedeigenaren als het gaat om verantwoord materiaalgebruik en het creëren van een gezonde werkomgeving.

Gezondheid op 2,6 miljoen m2.
Het gaat overigens niet om een enkel gebouw. Google is met ruim 2,6 miljoen m2 voor 55.000 medewerkers verdeeld over 70 kantoren in 40 landen en 100 steden een voorname partij met serieus recht van spreken. Hoewel geen twee Google-kantoren hetzelfde zijn, hebben ze wel een aantal dingen gemeen. Muurschilderingen en decoraties voor wat ‘couleur locale’, Googlers –medewerkers van Google- die kantoren, yurts en ‘huddles’ delen, videogames, pooltafels en piano’s, cafés en ‘microkeukens’ gevuld met gezond eten en ouderwetse whiteboards voor spontane brainstormsessies. Het nieuwe hoofdkantoor in Amsterdam – geopend eind 2014 – is een mooi voorbeeld. Het is niet alleen een lust voor het oog en prettig om te vertoeven. Volgens de Googlers is het ook prettig om in te werken. En daar gaat het Google om: ‘Het zijn de mensen die bij Google werken die het bedrijf maken tot wat het is’, aldus de website Google company facts culture. En: “De bouw van gebouwen is niet onze core business, maar het creëren van werkomgevingen die inspireren en waar medewerkers energie van krijgen is een belangrijk doel.”

Gezondheid is belangrijk!
Zo geeft het Gebruikersonderzoek Duurzaamheid uit 2013 van Jones Lang LaSalle (JLL) aan dat Gezondheid – en niet meer Energie – nu op de eerste plaats als belangrijkste duurzaamheidscategorie staat. Ook mijn eigen onderzoek met Kernwaarde Groen uit oktober 2014 onder 308 kantoormedewerkers, waarvan bijna de helft huisvestingbeslissers, bevestigt dit beeld. Op iedere stelling over gezondheid heeft gemiddeld ongeveer 77% van de respondenten aangegeven productiever te kunnen werken.

Belangrijke aspecten voor kantoorgebruikers. Met name Gezondheid.

Doe net als Google.
Geïnteresseerd wat een gezond gebouw, waar het prettig is om te werken, voor u kan betekenen? Neem dan contact met mij op. Samen met u onderzoek ik mogelijkheden en breng kansen in beeld. Met Kernwaarde Groen willen we graag mooie en duurzame gebouwen realiseren. Met als doel blije gebruikers in duurzame en vooral leuke gebouwen. Dat wil u toch ook? Laten we het peloton verlaten en die spurt naar de kopgroep maken. Dat het kan, is wel duidelijk. Het is, net als bij Google, vooral een kwestie van willen.

Neem contact op met Robert Sengers | Vastgoed & duurzaamheid expert
via robert@kernwaardegroen.nl of +31 620418051

Inspiratie en bronnen:
– Google topman Ravits spreker duurzaam bouwevenement Build to Bloom
Google’s Healthy Materials Program Rewards Cradle to Cradle Certified™ Materials & Products
Kantoorgebouwen zijn sleutel tot gezondheid & productiviteit
Gebruikersonderzoek Duurzaamheid 2013 van JLL (na inloggen te downloaden via JLL)
Duurzame huisvesting heeft meerwaarde voor kantoorgebruiker, onderzoek Kernwaarde Groen, publicatie oktober 2014
– Bedrijfspagina Google

Build to bloom Seminar 2015

 

Recommended Posts
Rockefeller Center roof - Tishman Speyer